2021 på to minutter
Norsk Tipping setter standarden i den internasjonale spillbransjen med nyskapende og målrettede ansvarlighetstiltak. Fornyelse av spillporteføljen sørger for å lede spillelystne nordmenn til det regulerte norske spillmarkedet.
Heder og ære til reklamefilmer
I løpet av 2021 fikk Norsk Tippings reklamefilmer stor anerkjennelse. Fem av selskapets reklamefilmer toppet Mediecoms Reklamebørs for 2021. I tillegg endte filmen «A Place up North» på en tredjeplass i kåringen av Gullfisken. Filmen er laget i samarbeid med TRY.
Kunderekord i uke 50
I uke 50 satte Norsk Tipping kunderekord med 1.030.271 aktive kunder. Supertrekning i Lotto med 39 ekstra milliongevinster og kampanje for den tradisjonelle julekalenderen fra Flax var i fokus i den aktuelle perioden.
Lansering av Spillepuls
Norsk Tippings nyeste ansvarlighetsverktøy, Spillepuls, ble lansert 20. april 2021. Verktøyet er nyskapende i pengespillbransjen, og fungerer som en slags pulsmåler som følger kundens atferd i sanntid. Hvis en spiller endrer spillemønsteret sitt eller spiller på en måte som indikerer risiko, vil Spillepuls starte en personlig, digital dialog. Gjennom dialogen gjør Spillepuls det enkelt for kunden å ta valg som modererer spillingen når han eller hun trenger det.
Rekordutbetaling Grasrotandelen
Det har aldri blitt generert så mye grasrotmidler som i 2021. 737,1 millioner kroner ble fordelt på cirka 30 000 lag, foreninger og organisasjoner.
KS på pallen i Kunderserviceprisen
I mai endte Norsk Tippings kundeservice på 2. plass i åpen klasse for Kundeservice-prisen «Best i test» gjennomført av SeeYou. Selskapet ser det som spesielt gledelig etter et utfordrende år med høyere ventetid enn normalt.
Nye Oddsen lansert
Med et nytt og forbedret tilbud på Oddsen har Norsk Tipping en ambisjon om å tiltrekke oss de bevisste sportsspillerne, og dermed kanalisere spillelyst blant nordmenn til Norsk Tippings tilbud. I den nye Oddsen-løsningen som ble lansert 1. juni, inngår nye tjenester og et utvidet produkttilbud.
På lanseringstidspunktet utgikk merkevarene Langoddsen og Liveoddsen, slik at kunden nå kun forholder seg til Oddsen som merkevare.
Responsible Gaming-sertifisering
Den periodiske revisjonen etter den såkalte «European Lotteries Responsible Gaming Standard» ble gjennomført i midten av juni, og Norsk Tipping fikk igjen en grundig vurdering av selskapets ansvarlighetsarbeid. Revisjonen endte med 1100 poeng av 1100 mulige, et resultat som dokumenterer selskapets solide arbeid med ansvarlighet.
Fantasy går live som pengespill
I forbindelse med oppstart av Premier League-sesongen lanserte Norsk Tipping en løsning for Fantasy-spill. Siden sommeren 2020 har det ligget en gratis testversjon tilgjengelig for alle Norsk Tippings kunder. I september 2021 ble løsningen oppgradert, med mulighet for å satse og vinne penger.
Halvert tapsgrense for Instaspill
Som et strakstiltak etter en periode med økning i inntekter fra høyrisikospillere, ble delgrensen for Instaspill senket fra 10 000 kr til 7500 kr fra 1. desember 2020. 1. september 2021 ble grensen senket ytterligere, til 5 000 kr. De nye tapsgrensene er en del av Norsk Tippings arbeid for å snu en negativ utvikling.
Nye spillterminaler i handelen
Norsk Tippings spillterminaler hos lokalinnehavere og kommisjonærer erstattet med nye terminaler første halvår. I alt ble 1450 Belago-terminaler i bingohaller erstattet med 1300 nye, mens alle de 2000 Mulitx-terminalene hos kommisjonærene ble byttet ut. De nye terminalene har gjort det mulig å implementere nye ansvarlighetsverktøy som gjør det lettere for kunden å holde kontroll på egen spilling.